Soliga dagar på Airlie beach, Whitsunday coast

Första natten på ett så kallat backpackerområde är avklarat. Lycklig över att ingen i rummet verkade snarka eller vara helgalna party pinglor, som kommer hem stupfulla tidigt på morgonen och väcker alla andra, låg jag i min säng och funderade. Jag tittade bort mot Elins säng för att se om hon var vaken, samtidigt lade jag märke till ett par extremt håriga ben i sängen snett ovanför mig. Jag tittar en gång till och upptäcker inte bara två ben utan fyra. Danskan vi träffade på rummet dagen innan hade tydligen fått napp under gårdagskvällens festande och tagit med sig lite nattligt sällskap upp till rummet. Trevligt, i ett rum med sju andra tjejer? Jag och Elin smyger ut ur rummet och bestämmer oss för att kolla in Airlie beach i dagsljus. Man skulle kunna säga att stället i princip utgörs av en mindre trafikerad genomfartsgata. Längs denna ligger mängder av små söta affärer (bland annat en surfingaffär där mycket pengar gick till spillo på ett och annat klädesplagg), restauranger, uteställen och en mindre mataffär. Bakom allt detta löper en liten strandpromenad och en strand som vilar längs vattnet. Vår blivande plats för dagligt tidsfördriv. 

Efter några timmar i solen börjar vi gå tillbaka mot backpackerområdet. På vägen dras vår uppmärksamhet till ett par fantastiskt vackra didgeridooer som står utanför en liten butik. Vi går in. Butikens väggar är täckta av vackra handmålade bilder och didgeridooer i varierade storlekar. En man, vid namn Chris, frågar om vi är intresserad av didgeridooer och börjar genast berätta och demonstrera. "Köp en didgeridoo så skickar vi hem den gratis till ditt land". Vi tackar nej och ska precis gå, då han ropar efter oss och frågar om vi vill ha en gratislektion i hur man spelar på en didgeridoo. Vi stannar tvärt, vänder oss om och bjuder på varsitt brett leende. Gratis är gott. Grunden för att kunna spela didgeridoo: Pluta slappt med läpparna, sätt munnen rakt framifrån eller lite från sidan på didgeridoon och blås. Låter väl inte så svårt? Ehe. Det var väldigt kul i alla fall och "ljuden" bjöd på ett och annat skratt. När man väl fick in tekniken så lät det riktigt bra och Chris blev faktiskt imponerad av oss nordbor.  

Kvällen avslutades med en löprunda barfota längs stranden. Lagom varmt, inga tunga kläder eller skor och en vacker omgivning. Jag tycker om!

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Linda

Haha, jag trodde vår dator ballat ur totalt och bara envisades med att visa punkter. Riktigt så var det vistt inte :P Vi ses snart! puss

2008-06-03 @ 22:12:37
Postat av: Jennifer

jaaa, alltså kommer det massor med resehistorier? ;) YEEY! :)

2008-06-04 @ 21:20:40
URL: http://jenniferfreiholtz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0