Det gör ont att bli bäst

Beeptest är ett flerstegs konditionstest. Testet går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två punkter, med ett mellanrum på 20 meter. Under testet spelas ett band eller en CD med pipljud. Vid varje pip ska du ha nått till nästa punkt. Under testets gång minskas tiden mellan pipen successivt, man måste alltså springa snabbare och snabbare ju längre man kommer i testet.


Intervallen är uppdelade i ett antal nivåer med samma tid mellan pipen. Det finns flera olika test som har olika antal nivåer. Ett vanligt test har 21 nivåer. Varje nivå tar lika lång tid, alltså ökar antalet vändor per nivå ju högre upp man kommer. Har man klarat hela testet har man sprungit 4960 meter på 22 minuter. (!!!)
[se wikipedia]

Hannah: " Jag tror att du skulle kunna klara hela Beeptestet Lisa!" 
Flinar. Tack för att du tror på mig Hannah, men det är du nog ensam om! Det sägs att Gunde Svan och Håkan Mild är de två som klarat HELA Beeptestet. Jag lär INTE bli den tredje.

Kvällens fotbollsträning innebär alltså Beeptest nummer två för säsongen. Jag är superladdad, men ack så nervös. Nu gäller det att slå sitt tidigare resultat, för min del 10.1. Prestationsångesten är hög. Eftersom sist gång även var min första gång så var jag ganska oklar över vad testet egentligen innebar. Jag avbröt utan att veta varför och kände mig inte särskilt nöjd. Jag hade fortfarande lite krafter kvar i benen. Men idag ska jag förbättra mitt resultat. Jag har några små aggressioner som väntar på att få bidra med energi. Spilla ut 6 liter äggröra över HELA mejerikylsgolvet klockan 06,00 på morgonen!! Behöver jag säga mer?

Bäst att jag packar träningsväska nu, har lovat Hannah att komma i tid till träningen idag. Misslyckas jag väntar ett HÅRT straff.


Kommentarer
Postat av: Nilo

Oh gud!biptest är så jääääkla jobbigt!
ha en bra kväll!

2008-02-07 @ 17:09:53
URL: http://vattenkokare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0