Svensk fotboll på dansk mark

Snö och rusk i Sverige, sol och ljumna vindar i Danmark. Så löd vädret under helgen som varit. Underbart. Lika underbart som resultatet av vårt gångna träningsläger. Alla var på tipp topp och det sprudlade av glädje när vi på fredag förmiddag körde i land i Danmark. Ett Säby idrottscenter välkomnade oss med lite nedgångna hus och en känsla av 70-tal. Vi delade snabbt upp oss i rummen och sedan var det dags för vår första träning. På med gräs skorna för första gången på säsongen (rim där). Nu förväntar sig alla ett utrop av glädje, men nej nej. Istället blev det ett AJ! Jag hade glömt hur trånga mina gräs skor är. Tillbaka till blåa tår och svidande skavsår. Låt mig härdas. Efter en lite sådär halvskön träning fortsattes kvällen med teori och lagtävling. Filmkunskapen var inte den bästa i mitt lag, men en delad tredje plats är väl ändå okej?

På ett träningsläger är det obligatoriskt att kortleken kommer fram. Knackpoker spelades tills ögonen sved och skrek efter sömn. Resultatet blev DÖTTS TRÖTT, då vi nästa morgon så vänligt var tvungna att stiga upp klockan 07.00 för att gå ut på en liten promenad. Efter en välförtjänad frukost genomfördes vår andra träning för helgen, som i huvudsak inriktades på offensiva hörnor. Under denna träning fick inte bara mina tår lida, utan även huvudet fick sig några rejäla nickträffar av en stenhård boll. AJ! Under denna dag genomfördes även en träningsmatch mot det norska laget Gjerdum IL. Norskorna kan känna sig överkörda, då vi vann med hela 6-1. (Domaren var dansk till och med!!) Underbar seger och en väldigt behövlig kick för vårt självförtroende. Äntligen fick vi till några riktigt bra anfall och ett antal spelare fick känna på den härliga känslan av att sätta bollen i mål. Jag ska erkänna att jag innan matchstart trodde att resultatet skulle visa det motsatta. Stora bitchiga norskor med en aura som lyste av självförtroende. Skrämmande. Men ropa inte hej förens du kommit över bäcken! Lördagskvällen avslutades sedan med Körslaget och självklart mera knackpoker. (Hallå!? Hur kunde Vänersborg låta Agnes åka ut? Kul att man inte ens kan lämna landet i tre dagar utan att en sån här skandal tillåts att ske!)

Söndag, vår sista dag på träningslägret, inleddes med en tidig löprunda klockan 07.30. Innan frukost! Benen sprang av okänd kraft och i huvudet cirkulerade endast tankar på knäckebröd och flingor. Sen väntade en sista, ganska så tung, träning innan det var dags att städa rummen och återvända hem till Sverige. På färjan hem spelades det hejvilt på de enarmade banditerna. Galnast av alla var nog lilla Sofia. Själv gjorde jag inga storvinster, men jag "gamade" lite efter Sofia och lyckades vinna på första kronan båda gångerna. Komiskt!  

Ett fantastiskt träningsläger är nu över och det är dags att återgå till den tråkiga vardagen. Tack till alla mina underbara lagkamrater, våra fantastiska tränare Jocke och Svante och även ett stort tack till de norska "wannabe bratts" killarna som gav oss något att förundras över och skratta åt. Jag bojkottar den danska maten och det "efterblivna" samhället (fatta mig rätt).

Låt mig avsluta med lägrets mest klockrena floskel:
Sara, Matilda "Patty", Natali "Anni", Sofia, Hannah "Hanni" och Lisa står ute på däck och tittar bort mot Danmarks hamn. Plötsligt utbrister en ivrig "Anni":
"Jag är så rastlös nu. Åsså, jag hoppar av. Jag vet ändå att jag simmar snabbare än den här bussen."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0