Vackra ord från färdlektyr

I onsdags fick jag årets färdlektyr. Tredje till samlingen. Jag avundas dessa människor och deras fantastiska skrivtalang. Vackra ord. Jag vill också.
I morse tittade jag igenom alla tre och har nu samlat mina favoriter. 
- Lisa

Ångra formateringar
Kan jag få trycka på ”ångra formateringar”? Jag blev inte riktigt nöjd med det här. Inte riktigt nöjd med typsnittet. Fetstil efter chips och för mycket mat. Tröstäta var inget bra kommando. Jag skulle vilja prova med kursiv stil.


Kan jag få trycka på ”ångra inklistring”? Bilden av dig passar inte riktigt in här. In i mig. Kan jag få ångra det? Kan jag få ångra att jag lät dig sova i fel säng. Eller att jag inte lät dig sova. Alls. Trycka på delete och sedan tömma papperskorgen.

Kan jag få trycka på ”formatera bakgrund”? Göra den lite ljusare. Sudda ut alla mörka fläckar som du och dom lämnat efter sig. Jag lämnat efter mig. Och sedan tona den diagonalt in mot mitten.


Kan jag få trycka på ”infoga fil”? Välja ut någon som passar. Någon som inte tar för mycket plats. Någon med dubbelt radavstånd i jpeg-format. Någon som inte är du. Och sedan trycka på ”spara ändringar”.


Av Jenny Kahlmeter
Katedralskolan, Växjö
Ur: Färdlektyr 2004

Armbrytning

Att jag har lärt mig älska dig betyder inte
   att jag glömt bort hur man hatar.

Att jag ler varje gång jag ser dig betyder inte
   att du alltid gör mig lycklig.

Kärlek och hat går nog ofta hand i hand,
   men om dom skulle bryta arm tror jag att kärleken skulle vinna.


Av Kalle Westlund
Polhemgymnasiet, Gävle
Ur: Färdlektyr 2005

De fula
Jag såg en ful pojke idag
han gick hand i hand med en ful flicka
och tillsammans var de vackrare än skönheten själv.

Av Tim Sterner
Tingvallagymnasiet, Karlstad
Ur: Färdlektyr 2005


En äkta hjälte
En äkta hjälte är någon som utan tvekan

sprider ut sin drömmar vid sina älskades fötter

när marken saknar stadga.

En äkta hjälte är någon som med glädje

skulle packa in sin egen lycka i sitt finaste papper

och skänka bort den till behövande.

En äkta hjälte är någon som trots sin rädsla

ställer sig rakryggad emellan två fiender

och tar alla slag för att skydda dem båda.

En äkta hjälte är någon som använder

hjärtmuskeln före de övriga

   Någon som du, Mamma.
 
 Av Tim Sterner
Tingvallagymnasiet, Karlstad
Ur: Färdlektyr 2006


Kommentarer
Postat av: Tim Sterner

Det gör mig väldigt glad att
du gillar de dikter som jag,
av någon anledning, har fått
publicerade i "Färdlektyr".
Jag tror att jag är den första
som blir publicerad två år i rad,
fråga mig inte varför.
Men det är väldigt kul,
även om dikterna de valt ut inte
direkt är de bästa jag gjort.
Enligt mig själv åtminstone ;)

Ha det underbart.
LOVE/// T!M

2007-02-01 @ 18:11:15
URL: http://www.timster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0